Quotidian 3-1 (February 2012)Tessa Ver Loren van Themaat: Symbolische bouwstenen voor identiteitsbesef? Het succes van Holland-symbolen op gebruiksvoorwerpen
Gebruiksvoorwerpen met Holland-symbolen

To refer to this article use this url: http://www.quotidian.nl/vol03/nr01/a04

Aandacht in de media

De mate van aandacht voor gebruiksvoorwerpen met Holland-symbolen in kranten en tijdschriften geeft een indicatie van de periode waarin de trend zich afspeelt. Ik heb verschillende kranten onderzocht uit de periode 1990-2011.[24] In 2001 publiceerde NRC Handelsblad een artikel met de titel ‘Beetje fout, heel hip. Delfts blauw wordt trendy’.[25] Dit is het eerste artikel waarin Delfts blauw in een krant een trend wordt genoemd. Vanaf 2006 verschenen er in toenemende mate artikelen over gebruiksvoorwerpen met Holland-symbolen erop. Voornamelijk in de jaren 2008-2011 hebben verschillende kranten de trend opgemerkt.[26] Bijvoorbeeld: ‘De oer-Hollandse frisse print is niet langer alleen te vinden op aardewerk in de souvenirshop, maar sluipt in allerlei vormen onze huizen binnen. Bejaard blauw is bezig met een revival’ en ‘De Delftsblauwe tegel, ooit een hot item voor toeristen, maakt zijn opmars naar het Nederlandse publiek’.[27]

Ook in Margriet en Libelle, populaire tijdschriften met een lezerskern die voornamelijk bestaat uit vrouwen tussen de 35 en 64 jaar, werd aandacht besteed aan de trend. Margriet had in 2010 gemiddeld een oplage van 259.603 en Libelle van 448.303 per editie.[28] De auteurs van de bladen reageren op bestaande trends en hebben er tegelijk invloed op. Door mode- en woonreportages animeren ze lezers om mee te doen aan trends. Daardoor zijn de bladen geschikt als bron om mode en trends bij het grote publiek te achterhalen. Ik heb deze tijdschriften onderzocht om te constateren wanneer de populariteit van de huidige gebruiksvoorwerpen is begonnen en in welke context de objecten werden gepresenteerd.[29] In het tijdschrift Margriet werd vanaf 2006 regelmatig aandacht besteed aan gebruiksvoorwerpen met Holland-symbolen.[30] Ook in Libelle verschenen in 2006, 2007 en 2008 reportages in deze Hollandse stijl.[31] Aan de hand van de media constateer ik dat er vanaf 2006 regelmatig aandacht besteed is aan de gebruiksvoorwerpen met Hollandse decoraties.[32]

FIG2

Afb. 3: Twee pagina’s met gebruiksvoorwerpen met Holland-symbolen in Libelle. In deze afbeelding zijn ook voorwerpen van Blond Amsterdam, Koninklijke Tichelaar Makkum en Hella Jongerius te zien. Bron: Libelle 2007/15, 56-57.